Sunday 17 October 2010

Presepio featured in the Blog "A Touch of Dutch"

Presepio is being featured in the Blog "A Touch of Dutch", one of the most respected blogs about Netherlands and Expat Life.





Thanks, Isabella!

Isabella sent me the questions below. I could refuse some of them if I wished. I decided to answer them all. It was a good moment, after two and a half years living here, to look back and remember how I felt the cultural shock.

From Gouda Kaarsjesavond 2009


Where are you from originally?

What city do you live in currently?

What brought you to the Netherlands?

What inspired you to begin your blog?

When you first arrived in the Netherlands, what were the biggest differences you noticed from your own culture?

If you'd like to share, name 1-3 pieces of advice to anyone who comes from the same country as you to the Netherlands (eg: what to bring, cuisine and other funny differences, tips, etc...)

Name at least one of your favorite things about the Dutch culture.

From Texel


Name at least one of your least favorite things about the Dutch culture.

Has family or friends come to visit you since you have been in the Netherlands?

What do you like best about the city where you currently live?

Where would you suggest to someone else (from your native country) to search/shop for the same (ingredients for making) traditional foods and/or to buy decoration for the special occasions/holidays?

With learning Dutch, what do you find to be the most difficult: Reading, writing, listening or speaking?

To read the interview and leave a comment, please, click here.

13 comments:

Castles Crowns and Cottages said...

Sandra! I AM ON MY WAY TO SEE THE INTEVIEW! CONGRATS! Bisous, Anita

Presépio no Canal said...

;-) You are very sweet! ;-)

ana said...

Parabéns pela entrevista e pela partilha do que menos se gosta e do que mais se gosta num país diferente do nosso. Deve ser maravilhoso viver na Holanda.
Achei graça aos pastéis de bacalhau, riissóis... que se teria de levar de Portugal. :))

Bom Domingo!:))

Bertie said...

Have read your interview with interest and I agree with some of the remarks you made. I am Dutch but live in the UK for many years now.I do miss my kroketten and coffee, but that's about all. Although I love to go back for a visit, it is good to be back "home" in the UK.
I was impressed with your Health in Portugal, the NHS in the UK is dismal, but my GP is fantastic :))

Presépio no Canal said...

Obrigada, Ana ;-)

Digamos que teriam dado jeito nos dois primeiros dias que passei no Hotel....eu tive um choque com os precos daqui...ainda hoje tenho dificuldade em pagar 1.70/ 2 euros por um cafe...resultado:e raro beber cafe fora de casa...;-)
Beijinhos!!!

Presépio no Canal said...

Hallo Bertie,

Thanks for your visit and comment at Presepio! :-)

You are very welcome!

We have problems too in our Health System (if you go to Portugal, you will listen many complains, but nevertheless, I think it is good).

Have a nice Sunday!

Presépio no Canal said...

Obrigada, Rosa! ;-) A desorganizacao tem, de facto, custos muito elevados como sabemos...
Beijinhos e Bom Domingo! ;-)

Orange said...

Lovely! Welcome to the club Sandra

Presépio no Canal said...

Hallo, Arwa ;-)

How are you?

I wish you a great week! ;-)

Bjs!!

Unknown said...

Muito obrigada por este seu post em particular e pela divulgação da cultura Portuguesa de uma forma sempre tão positiva. Fiquei emocionada com a sua entrevista, especialmente por realçar o que Portugal tem de melhor, em detrimento do que é habitual em nós Portugueses de patentearmos o nosso rol de misérias.

Só realmente quando estamos fora constatamos o que de bom por cá temos e que nem damos conta, obrigada por me fazer sentir isso.
Preços altos, claro; Gastronomia pobre, já é costume; Mas para mim era impensável que pudesse haver um país da Europa, e logo a Holanda, onde, por exemplo, o Serviço Nacional de Saúde não estivesse voltado para a prevenção. Era impensável que casas para arrendar pudessem ser postas no mercado nessas condições, nem sei se em Portugal tal coisa é permitida por lei. Engraçado é que em certas circunstâncias, quando temos algo de vanguarda termos de nivelar por baixo, como o «nosso» Mutibanco, tão precioso, poder perder valências para se harmonizar com os seus congéneres Europeus, uma aberração.

Muitas Felicidades, e ainda bem que conheci o CANAL através do «Castles, Crowns and Cottages», curioso este mundo da Blogosfera.

Presépio no Canal said...

Ola, Mar ;-)

Obrigada pelo simpatico comentario ;-)

Eu faco questao de salientar o que temos de positivo ;-), embora me entristeca os factos que referi e me levaram a sair do pais!

A minha opiniao em relacao a questao da prevencao prende-se com a minha experiencia. Talvez outras pessoas tenham opinioes diferentes. Mas ate novos dados, mantenho-a.

As casas para mim foram uma surpresa. Claro que as ha com banheira, bidet e estucadas, sobretudo quando as construcoes sao acompanhadas desde o inicio e numa situacao de compra. Ha tambem casas antigas, espacosas e com paredes estucadas. Ja estive em algumas. Mas tambem as ha como as que descrevi e como foram as primeiras que vi, levei um susto ;-))

Eu ainda consegui arrendar uma casa ja com laminate no chao, mas sim, vi anuncios ainda em Portugal, atraves da net, de casas com chao de cimento. Segundo me constou, quem colocou o laminate, pode ao sair, leva-lo consigo. Que estranho, pensei...

Com a minha casa actual estou satisfeita, e nova e sou amiga das pessoas a quem a comprei. Eles deram-me um CD atraves do qual posso acompanhar toda a construcao. Sei onde esta cada cano e cada fio electrico. E gosto muito chao ;-)

O que me disse do MB deixou-me atonita! Vai perder valencias? A serio? Que pena!

Uma Boa Semana!

TBM said...

Oh no! I am having trouble posting a comment on A Touch of Dutch's site, but I wanted to say thank you for this wonderful and honest interview! I really enjoyed hearing about your expat experiences, Sandra. xx

Presépio no Canal said...

Thank you so much, Japra! I think honesty, for several reasons, is always the best policy ;-)
XOXO, my dear!! I'm glad you liked it! ;-)